19/06/23

Samenwerking reclame en PR luistert nauw

Reclame, marketing en PR zijn nauw verbonden met elkaar. In mijn ogen is het ondenkbaar dat reclame- of marketingcampagnes zonder betrokkenheid van PR-mensen ontwikkeld en uitgerold worden. PR (en dan doel ik vooral op earned media) kan een reclamecampagne immers kracht bij zetten. Daarnaast zijn bij PR-mensen ook inzichten op te halen over het sentiment dat leeft rond thema’s. Maatschappij breed of bij specifieke doelgroepen. Natuurlijk weten reclamemakers en marketingmanagers ook wat buiten leeft en speelt. Maar het is zonde om daar niet ook de kennis vanuit PR aan toe te voegen. De miskleun van Jumbo met de WK-voetbal campagne met de hossende bouwvakkers was zo waarschijnlijk voorkomen.

Reclame- en marketingcampagnes worden ook regelmatig ingezet vanuit PR-oogpunt. Actiegroepen (Wakker Dier, Greenpeace, et cetera) weten zo de druk op bedrijven en politiek op te voeren om verbeteringen te versnellen. Ook dat luistert nauw. Deze actiegroepen zijn meestal al in gesprek met deze stakeholders en proberen ze op die manier al te bewegen. Dat proces willen ze niet kapotmaken door een te harde campagne waarin het heel vaak op ‘blaming & shaming’ aankomt. Het is zoeken naar het optimum tussen ‘druk uitoefenen’ en ‘samenwerken’. Kennis en ervaring vanuit reclame- én PR-hoek zijn dan noodzakelijk.

Gedoe als doel

Soms kiezen merken bewust voor een betaalde campagne waarbij wordt aangestuurd op ‘gedoe’. Ze hopen dat mensen de campagne afkeuren en dat de media dat geluid overneemt. Doel: het merk even in de spotlight, wat anders nooit was gebeurd. Ook hier wordt een optimum gezocht tussen de ‘plus’, bijvoorbeeld een hogere naamsbekendheid, en de ‘min’ zoals een reputatiedeukje. Vaak wordt zo’n betaalde ‘kom maar op met het gedoe campagne’ in de media ook betiteld als (mislukte) PR-stunt. Ik lees dan nooit ‘mislukte reclamestunt’.

Ook een spannende is als binnen een branche of keten een afspraak wordt gemaakt om samen op te trekken rond een verbeteringsthema. Rond het thema duurzaamheid bijvoorbeeld. Je ziet aangesloten spelers samen in een paginagrote advertentie het gezamenlijk doel en de afspraak met tromgeroffel uitventen. En er gaat dan zeker ook een persbericht uit waarin de campagne wordt toegelicht. Ook dat luistert nauw. Want niet alle deelnemende bedrijven zijn even ver met de verbetering. Ook is niet altijd iedere deelnemende organisatie klaar om de media te woord te staan over dit onderwerp. Een wakkere PR-professional voorziet de valkuilen van deze vorm van adverteren.

Kortom: Reclame en PR kunnen elkaar versterken. Samenwerking maakt campagnes beter en voorkomt blunders aan zowel de reclame als PR-kant.

De afbeelding bij dit artikel is gegenereerd door een AI-systeem.

terug

Cookie instellingen

Door op "Alle cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.