1/08/18
Ik vind PR-professionals bij uitstek geëquipeerd om organisaties te helpen om ethisch te handelen. Om het geweten van de organisatie te zijn. Voor sommigen is PR ‘mooipraten’, of ‘recht lullen wat krom is’. Niet helemaal onlogisch als je kijkt hoe er soms wordt gecommuniceerd rondom zaken die echt fout zijn gegaan. Maar de goede PR-profs die zorgen al veel eerder in het proces voor een ethische toetsing.
Wij zijn de doorvragers en kritische noten plaatsers. Veel meer dan bij de marketing- en reclamemensen is ons dat aangeleerd. Dat komt omdat het de PR-mensen zijn die van oudsher de directe dialoog met de buitenwereld hebben. Wij zijn het die uit moeten leggen hoe het zit. Waarom iets mis is gegaan. Aan pers, aan consumenten, aan de medewerkers, aan iedereen. Daarom willen wij precies weten of iets echt zo werkt zoals intern wordt voorgehouden. Daar behoeden we in communicatieve zin organisaties vaak al voor een te mooie voorstelling van zaken.
Maar we kunnen als PR- en communicatieproffesionals nog stappen maken. Zorgen dat we veel meer betrokken zijn bij de bedrijfsprocessen. En zorgen dat ook daar al ethisch wordt gehandeld. Dat is niet makkelijk maar wel interessant. En op de lange termijn is dat de grootste bijdrage die we kunnen leveren aan betrouwbare organisaties.
terug