30/08/17
Het PR vak ontwikkelt zich goed. We sluiten steeds beter aan op andere diciplines zoals marketing, reclame en mediastrategie. Maar ook deze aanpalende diciplines kijken steeds breder. De overlap tussen wat bureaus te bieden hebben, wordt dan ook steeds groter. Want als we het over content, paid media, influencer marketing hebben dan steken zowel het reclame-, marketing-, media- als PR-bureau hun vinger op: “Ja hoor dat kunnen wij ook”. Ik denk dat dit deels ook waargemaakt kan worden. Maar je merkt toch vaak vanuit welke soort bureau iets bedacht en gemaakt is.
Journalistieke bril
Het echte audience first denken (met een journalistieke bril op zeg maar) bij het maken van content zit bij PR mensen van nature ingebakken. Het totale overzicht en passend inzicht in beschikbare mediakanalen en mediaproposities is wat mediabureaus beter dan wie dan ook kunnen verschaffen. Terwijl de kei-conceptdenkers, retegoeie copybeesten en art directors toch vaak bij de reclamebureaus zitten. Het zijn maar een paar voorbeelden.
Maar er zijn vraagstukken waar altijd direct wordt aangeklopt bij een PR-bureau en niet bij een reclame- of andersoortig bureau. Crisissituaties, persbeleid, reputatiemanagement, mediatraining? Dan bel je altijd die PR-man of vrouw. Dat zal ook wel zo blijven. Maar verder zeg ik: bureaus blijf elkaar opzoeken, werk samen, bundel je denkkracht. Daar beleef je zelf maar ook onze klanten het meeste plezier aan.
terug